
TÁMOP-3.3.2-08/2-2008-0064 azonosítószámú
 „Együtt, hogy jobb legyen” című projekt
A projekt megvalósításának időtartama:
Pályázaton elnyert támogatás: 99 994722 Ft
 Projektmenedzser: Farkas Zsuzsanna
 Szakmai vezető: Patócs Anikó
 Pénzügyi vezető: Dékány Éva
 Projektasszisztensek: Zoltánné Balog Szilvia és Béni Márta
 Pénzügyi asszisztens: Molnárné Koncz Regina
 Főkedvezményezett neve, elérhetősége:
 Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzat
 6800 Hódmezővásárhely, Kossuth tér 1.
 Konzorciumi partner neve, elérhetősége:
 Hódmezővásárhely Többcélú Kistérségi Társulás
 6800 Hódmezővásárhely, Kossuth tér 1.
 Közreműködő szervezet neve, elérhetősége:
 Wekerle Sándor Alapkezelő
 1055 Budapest, Bihari János u. 5.
Projekt célja:
A pályázat hhh-s és roma gyerekek iskolák közötti szegregációjának csökkentését, az óvoda korai fejlesztést támogató szolgáltatások elérését, az integrált nevelést támogató módszertanok alkalmazását célozza meg. Kiemelt célként kezeli az érettségit adó képzési formákban, illetve a minőségi szakképzésben továbbtanulók arányainak, lemorzsolódásának javítását.
Közvetlen célok:
- IPR menedzsment kiterjesztése az összes intézményre, civil szervezetekre.
 - A beiskolázás során sikerül biztosítani az első évfolyamon a HHH gyermekek 15%-os arányát valamennyi iskola tekintetében.
 - SNI-tanulók személyre szabott fejlesztése.
 - Az általános és a középiskolák elkészítik és alkalmazzák pályaorientációs programjukat.
 - Működik az óvoda-iskola átmenet programja. Bevezetésre kerül a késleltetett írás-olvasástanítás, a kettős mentorálás. Akkreditáltatjuk az OPSTAP programot. Elindul a szociális kompetenciák és a tanuláshoz szükséges készségek korai fejlesztése. Bevezetjük a DIFER mérést már az óvodában.
 - A középfokú intézmények kidolgozzák az integrált oktatás kereteit, az általános iskolában folytatandó pályaorientációs tevékenységüket és a lemorzsolódás csökkentésének módszerét.
 - Mentorálás (tanoda) a lemorzsolódás csökkentése érdekében.
 - A pedagógusok részére a továbbképzések folytatása, motivációs terv kidolgozása, integrációs tréningek.
 - Mentorprogram továbbfejlesztése. – főiskolai hallgatók és a szociális szféra bevonásával kettős mentorálás működik minden intézményben.
 - Szorosabb együttműködés civilekkel, cigány szervezetekkel – A települési IPR menedzsment tagjai lesznek a civil szervezetek, közös programok valósulnak meg.
 
Hosszú távú célok:
- A város összes intézményében sikerül fenntartani a szegregációmentes környezetet. 5 év átlagában minden osztályban max. 15% a HHH tanulók aránya.
 - Az óvodákban elkezdett programok kiterjednek a város összes óvodájára, az óvoda-iskola átmenet programjának működtetésével csökkennek az iskolai kudarcok.
 - A települési átlagnál magasabb HHH-arányú iskolákban 5-6. évfolyamra is kiterjesztjük az iskolaotthonos oktatás módszereit.
 - A HHH-gyermekek felzárkóztatására vertikális együttműködés zajlik óvodától a középfokú iskoláig valamennyi intézmény részvételével.
 - Horizontális együttműködés az egyes szektorok szakemberei között (oktatás-szociális feladatellátás-iskolaegészségügy)
 - A kompetenciaméréseken legrosszabbul és legjobban teljesítők közötti különbségek csökkentése. Csökken az 1. szint alatt és az 1. szinten teljesítő diákok száma 5%-kal.
 - Oktatási intézményen kívüli támogató rendszerek működtetése, a civil szervezetekkel történő találkozások, közös programok számának növelése.
 - A Tanoda hosszú távú működtetése.
 
Tanulóbarát környezet kialakítása minden intézményben.
A projekt célcsoportja:
Közvetett célcsoport: a település összes közoktatási intézményének tanulói, kiemelten a HH/HHH helyzetű tanulók és a szülők. A projekt eredményeit módszertani képzésekkel, felzárkóztató, fejlesztő foglalkozásokkal, kettős mentorálással, szociális kompetenciákat fejlesztő adaptált programokkal juttatjuk el a célcsoport felé. Hódmezővásárhely integrációra épülő közoktatási átszervezése során megtörtént a HH és a HHH-s célcsoport felkutatása, melynek eszközei:
- Teljes körű szülői nyilatkozattétel,
 - Jegyzői nyilvántartás precíz kialakítása a szociális iroda munkatársai valamint az oktatási intézmények közreműködésével
 - A közoktatási esélyegyenlőségi helyzetelemzés háttér adattáblái
 - Elkészült a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók területi elhelyezkedését bemutató térkép.
 - Jelenleg zajlik a településen az NFU munkatársai által végzett 200 interjús esélyegyenlőségi kutatás
 
Közoktatási koncepciónk rögzíti az integráció teljes intézményrendszerre történő kiterjesztését, melynek megvalósítása valamennyi intézményre egyaránt vonatkozik. A település integrációs feladataiban kiemelt szerepet játszó Klauzál Gábor Általános Iskola a Hódmezővásárhelyi Többcélú Kistérségi Társulás konzorciumi partnerként történő bevonását indokolta.
Az általános iskolák nevelőtestületei a HEFOP 2.1.5/b pályázat keretében felkészítésben részesültek, az óvodák illetve a szakközépiskolák módszertani fejlesztése, érzékenyítése azonban igényként jelentkezik. A közvetett célcsoport igénye pedig egyrészt a versenyképes munkaerővé válás, az érettségihez való eljutás valamint a szociális kompetenciák fejlesztése. A tevékenységek kialakításában a nevelőtestületek részt vettek, a helyi CKÖ-vel és a Roma Tanáccsal megtörtént az egyeztetés.
 Az Európai Unió finanszírozásával, az Európai Szociális Alaptársfinanszírozásával valósul meg
  ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Cím: 1134 Budapest, Váci út 45. "C" épület Telefon: (1) 273-4250 E-mail: EUtamogatas@esza.hu  | 
  Telefon: 06 40 638 638 E-mail: nfu@nfu.gov.hu  | 
  Wekerle Sándor Alapkezelő Cím: 1055 Budapest, Bihari János u. 5. Telefon: (1)301-3200 E-mail: info@wekerle.gov.hu  | 



